fredag 9 maj 2014

Mobbning! - VIKTIGT!

Hej~!

Idag tänkte jag ta upp något som jag stör mig ypperligt mycket på! 

Mobbing!

Någon som blev förvånad?

Jag har skrivit om detta några gånger förut och kände att det var dax igen, detta är något dom flesta i min ålder och även yngre och äldre för den delen bör läsa!

Jag känner folk som inte vågar "visa vem dom är", det kan vara genom stil eller helt enkelt bara säga sina åsikter, för en person kanske det är världens självklarhet att alltid säga vad man tycker om allting, men för vissa är det inte det! Det handlar helt enkelt om att vi är olika som individer vilket är normalt och vilket samhället bör acceptera! Men gör samhället det?! Nej! Under hela min uppväxt har jag alltid varit den där tjejen som sitter längst bak i klassen och är tyst, detta beror inte på att jag inte kan eller inte vill prata utan hel enkelt att jag inte vågar. Tycker man något som andra inte tycker om så får man genast spydiga och otrevliga kommentarer om det! Och gör lärarna något? Nej, dom har väl helt enkelt tröttnat eller hört det så många gånger att dom utgår från att ingen bryr sig längre. Men jag ska berätta att räcka upp och kunna prata inför klassen var ett jätte stort steg för mig och jag vet att det är det för många andra också, så snälla se på varandra med respekt och låt alla tycka som dom vill utan att slänga ut spydiga kommentarer!


Det andra gäller också mobbing och kränkande beteende. 

Varför ska folk inte få ha grönt nagellack om dom nu vill det? Varför ska folk inte få ha söndriga byxor om dom vill det? Jag förstår det inte! Det säger absolut ingenting om personen hur han eller hon väljer att klä sig! Du kan inte se vad det är för en sorts person innan du lär känna den! Låt folk ha grönt nagellack inget fel med det! 

Och barn, ungdomar, vuxna, vilken ålder ni nu ån är i sluta för Guds skull att skicka hat till folk på kik, snapchat, Facebook och dylikt! Jag ser ingen mening med att kränka en annan människa. Vi är trotts allt samma, vi ska ha samma rättigheter, vi är alla människor! Och att du skriver hat åt någon säger mer om dig än personen du skrev till! Och om du nu inte gillar en annan människa så skriv inte det? Blir så förbannad på folk som bara "jag gillar inte dig!" Nehä? Vart skall jag med den informationen? Ni sänker folk så grymt mycket! Le istället, sprid lika glädje i denna värld!

Jag ska säga er, av min egen erfaren het att när man under många år blivit mobbad och kränkt och det plötsligt är någon som ser, den känslan är obeskrivlig! Jag orkar inte dra upp hela mobbing historien här just nu men jag satt och grät pga de ord och blickar jag fått kastade i ansiktet och plötsligt var där någon som frågade hur jag mådde, som sa att jag inte skulle vara ledsen, som gav mig en kram och visade att hon brydde sig! Detta betyder oändligt mycket för en som mår dåligt och hon och hennes kompisar (dom flesta av dom) brukar le och säga hej till mig i skolan och dom får mig att må bra! De som varit elaka mot mig och bet om ursäkt har jag gett en andra chans och flera av dom är jag kompis med idag! Och nej det var inte bara ett litet bråk utan det var verkligen mobbing! Folk förtjänar andra chanser, tänk om du själv insätt att du gjort fel, då är du också värd en andra chans!

Ta hand om varandra och glöm inte ett leende kan förändra mycket! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar