onsdag 20 maj 2015

Jag är så trött på det kassa skolsystemet

Hej!
Jag förstår inte, påriktigt jag förstår inte. Skolan ger oss högar med läxor, vissa är bara "små" men när ska lärare förstå att även små läxor kräver tid och energi? 

Jag har gått i skolan i snart 11 år utav de 17 år som jag har levt och jag har aldrig varit så stressad som jag är nu, jag vet inte om det är hela grejen med att gymnasiet är mer krävande men det är inte logiskt någonstans att ha 4 prov en och samma vecka. Det är i princip omöjligt att hinna plugga in allt man ska kunna när du har 3 övriga prov som du måste plugga till och utöver det drivor med läxor och inlämningar. Jag ska vara ärlig och säga att jag gick in i väggen i höstas, jag mådde så dåligt över skolan och stressen som den orsakar. Sen när är det logiskt att en 16 går in i väggen? 

Jag tror att detta är en av anledningarna till att Sverige sjunker i Pisa undersökningarna. Dels eftersom vi inte hinner med att lära oss allt 100% bra då man måste plugga 3 olika ämnen samtidigt och lärare säger att vi elever ska planera bättre, well ni kan ju också försöka planera lite tack! Först och främst så har vi ett betygsystem som är i princip omöjligt. Hela skalan är så flummig och du vet inte exakt vad du ska uppnå för ett A respektive ett C. Det är även så att det är omöjligt att få ett A om du inte lägger ner hela din själ i ämnet. Detta sänker ens motivation väldigt mycket, du orkar inte anstränga dig om det är så strikt i betygssystemet att du inte kan nå ett bra betyg. 

Det är även så att lärare inte har någon koll, jag vet inte med er men mina lärare har inte speciellt mycket koll utan ger oss läxor till höger och vänster även om vi har 10 andra inlämningar till just den dagen, det är helt orimligt att hinna med. Jag pluggar hela min vakna tid, jag vet inte hur många kvällar som jag gråtit för att jag känner att jag måste plugga mer. Jag har inte 24 timmar på dygnet för jag måste får sova också. Jag måste få lov att hinna vara barn eller ungdom, what ever!

Jag vet inte varför jag skriver detta, jag hoppas någonstans att någon högre uppsatt ska ta detta till sig men ibland undrar jag om dem faktiskt lyssnar, jag kanske bara är en gnällig tonåring som inte vet vad stress innebär..
Vill bara klargöra att jag menar inte alla lärare i Sverige utan talar bara efter egna erfarenheter! Tack för mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar