lördag 23 maj 2015

Att gå på gymnasiet

Sommarlovet stundar, inte många veckor kvar tills glada studenter slipper gymnasiet för alltid och glada nior får sina slutbetyg. Jag minns exakt hur jag kände den här tiden för ett år sedan, jag ville gå ut grundskolan och gå vidare i mitt liv. Men samtidigt så hade jag en klump i magen över att lämna allt som jag så väl kände till, lämna alla gulmålade korridorsväggar där jag visste nästan exakt vad som stod klottrat på var ända centimeter av den, lämna skolan som jag gått på hela mitt liv. Det som skrämde mig ännu mer var de fakto att jag inte kände någon på den nya skolan, jag minns exakt alla dessa känslor och därför tänkte jag berätta för er, livande gymnasieettor hur livet på gymnasiet är.


Jag ska inte ljuga och säga att det är lätt, för lätt är det sista det är. Skulle jag tipsa er om en enda sak som ni ska ha med er i skolväskan så är det en kalender. Jag kan erkänna att jag aldrig har använt en kalender så mycket i hela mitt liv, jag skriver allt skolrelaterat där i. Allt ifrån vilka läxor vi har till hur många timmar jag ska plugga vad om dagarna, man kan säga att varje vardag för min del är schemalagd, först schema i skolan och sedan ett schema efter skolan ett schema som jag kulle kalla för ' pluggschema'.

Gymnasiet för min del är ganska stressigt, ibland känns det som om lärarna tror att vi är robotar som prioriterar deras lektioner högst. Det är svårt ibland, men jag ska säga er stressa inte över gymnasiet, de viktigaste betygen är era slutbetyg i nian. Jag menar absolut inte att man ska strunta i betygen i gymnasiet, jag menar att det gör inte hela världen om man inte får A i allt på gymnasiet, det är något som jag har fått inse.

Nu ska jag sluta prata om allt det negativa. Gymnasiet är väldigt kul också! Jag har träffat underbara nya människor som jag utan tvekan vill ha kvar i mitt liv. Ja, visst är det jobbigt att masa sig ur sängen varenda morgon för att ta sig till skolan men jag måste medge att det känns mer värt nu än vad det gjorde i nian. Jag var skoltrött och är fortfarande men skolan är så mycket roligare på gymnasiet då du själv har valt vad du vill gå. Och jag måste bara passa på att säga detta, ha inte ångest över att du inte valt tex natur, jag vet att jag hade det, jag ville ha en bred utbildning men valde inte natur. Vet ni va, det där med att man kan bli allt om man går natur är bullshit, sorry to say it! Det är INGEN som kommer bry sig om vad du gick för linje på gymnasiet. Ni som går natur och tycker om det, sjukt bra jobbat! Men säg aldrig att ni kan bli mer än någon som går humanistiskt eller samhäll för det är skitsnack.

Gymnasiet är kul, glöm inte det ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar