onsdag 12 november 2014

Nätmobbning

Ni vet ju att något jag brinner för är att motverka mobbing, kanske är det för att jag tycker att det är väldigt fel eller så är det för att jag har fått utstå en form av mobbning själv, eller både och.

Jag har märkt att det är lätt för både barn och tonåringar att gömma sig bakom en skärm och skriva hat, direkt kränkande saker, det kan vara allt ifrån "där är ful" till "gå och dö". På min gamla blogg fick jag en del hat, detta ekade i huvudet i veckor. Jag vet inte hur många gånger jag bytade bloggadress för att slippa detta.
Jag vill att alla ni som håller på med detta ska tänka er för! Jag själv vet exakt vem som skrev saker till mig.. Visst det kanske är lätt att gömma sig bakom en skärm och skiva saker och tro att ingen kan ta reda på att det är du, för man är väl anonym på internet? Jag kan tala om för er, att även om ni trycker i anonym rutan i kommentarsfältet och skriver elaka saker så kan polisen alltid ta reda på att det är du!
Tänk även på hur personen du skriver det till känner, jag kan berätta att sådana grejer är inte något som ett förlåt kan läka, orden ekar i huvudet i flera veckor och jag har tänkt många gånger om jag skulle förlåta dom som skrev hatet, jag gjorde det, jag är en förlåtande person men orden kan eka i mitt huvud fortfarande och på grund av detta har jag levt ett helt år av mitt liv av att må dåligt, jag har tagit mig ur det och förlåtit personerna, men alla skulle inte gjort det och jag förstår dom!
Ord på nätet kan göra mycket så tänk på vad ni skriver!

Sprid kärlek istället


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar