fredag 27 december 2013

Ang mobbing! Viktigt!

Jag känner att jag skrivit om detta ofta, det var ett tag sedan nu men ändå. Anledningen till att jag skriver om det är för att det är något jag tycker är fel och som jag vill få bort! Jag har alltid haft denna åsikt om mobbing och har aldrig riktigt förstått vad folk har emot varandra! 

Idag fick jag höra något som gjorde mig väldigt arg, en som jag känner har fått "anonyma" frågor/ kommentarer som rent ut sagt gick ut på att personen som skrev det försökte trycka ner henne! 

Detta är mobbing! Man kan bli mobbad och kränkt på olika vis och för olika saker.  Tex pga utseende eller så. Men hur kul hade det varit om alla såg likadana ut och tyckte likadant? Dom ända svar du alltid fått hade varit ja, då kan du ju lika gärna prata med en vägg! Alla hade i så fall lika gärna kunnat se ut som vita blobbar! Tänk om det varit förbjudet att se ut på något annat sätt än alla andra? Låt alla vara exakt som dom vill! Tänk er för och tänk en extra gång. Hade ni kunnat ta emot all den skiten? Bli mobbad varje dag pga att du gör som du vill? Nej! Det sjukaste av allt är att det egentligen kvittat om vi var grå blobbar som tyckte likadant, folk hade hittat något att mobbas för i alla fall! 

Jag har inte alltid mått bra, jag har haft det tufft och det har funnits perioder där folk inte alltid var snälla emot mig, men jag borstade av mig all skit men alla orkar inte göra det! Det finns folk som ser andra utvägar än att bara skita i dom, och jag talar om att det faktiskt finns folk som skadar sig själv pga att någon sagt något dumt! Skulle ni vilja leva med skammen att ni kostat någons liv bara för att ni egentligen inte hade någon anledning till det?
Tänk er in i den personens sits! Skulle du orka gå en hel dag med folk som bara kastar en massa kommentarer över en om hur dom stör sig på en hit och dit? 
Nästan alla barn som går i skolan har någon gång varit utsatta för mobbing och       Det skulle egentligen inte behöva vara så! Låt alla vara som dom vill! Låt alla ha på sig vad dom vill, tycka som dom vill osv! Tänk efter! Du hade inte själv orkat med allt det där, hjälp personen istället att borsta av sig och komma på fötter igen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar