fredag 3 juli 2015

Depression, att må dåligt, mobbing

Här kommer inlägget jag pratade om igår. Det är såhär att jag lääääänge velat skriva om just att må dåligt men jag har aldrig riktigt varken haft modet till det eller haft orken till det. 

Det finns olika sätt man kan må dåligt på, psykiskt, fysiskt, mer eller mindre, men oavsett varför eller hur mycket eller lite det är så är det hemskt. Det finns ingen människa på denna jord som ska behöva må dåligt. I mina ögon är det fler och fler som mår just dåligt, fler och fler som väljer att avsluta sina liv för tidigt, fler och fler människor som mister människor pga detta. Man behöver inte vara deprimerad för att må dåligt, livet är upp och nedgångar men just när en nedgång kommer känns det rent ut sagt för jävligt. Jag har många gånger velat gömma huvudet i ett hål i maken så som strutsar gör för att bara få vara i min bubbla och bara för ett tag försvinna. Jag har aldrig varit deprimerad men jag har haft perioder i livet som inte varit lätta. Varför jag tror att fler mår dåligt nu än förr är för att människor nu är väldigt elaka mot varandra, jag var ute och gick idag och såg två tjejer stå och prata med varandra, de var i nio års åldern ungefär och den ena tjejen sa till den andra att hon var den fulaste och dåligaste kompisen hon någonsin haft och att alla tyckte så och att ingen tyckte om henne. Jag fick riktigt ont i hjärtat och gick fram till en dem och sa att hon skulle tänka på vad hon säger, skulle hon tycka om om någon sa så till henne? Skulle hon tycka om om någon tryckte ner henne på de viset? Efter ett tag kom läraren och pratade med tjejerna. Jag kan inte förstå hur man kan ha mage att säga så om någon annan? Och det har gått långt när barn i nioåringar åldern mobbar varandra på de viset. Sådant leder till dåligt självförtroende och att man kan må dåligt i framtiden. Detta är inte första gången någonting sådant har hänt och jag blir ledsen när jag förstår hur otroligt dumma människor är! Sprid kärlek istället, säg något fint till någon varje dag, för att säga att en person är snäll kanske i dina ögon är en liten sak att göra medans det kan göra någon annans dag! Alla behöver kärlek så tänk efter innan ni säger något och var inte dumma mot varandra, när personen du sa elaka saker till i ettan blir deprimerad och om hen tar sitt liv kan du vara en av anledningarna? Skulle du kunna leva med att veta det? Jag kan bara svara för mig själv, men reflektera över det ett tag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar